ویدیوهای آموزشی

  • 034-32141335
آیا خروپف و آپنه خواب منجر به مشکل قلبی می شود؟

آیا خروپف و آپنه خواب منجر به مشکل قلبی می شود؟

آیا خروپف و آپنه خواب منجر به مشکل قلبی می شود؟

 

کسانی که دچار بیماری قلبی هستند و همزمان دچار خروپف و آپنه خواب نیز می باشند، در صورت درمان نکردن آپنه خواب مشکلات قلبی شان شدیدتر می شود، زیرا آپنه خواب اگر درمان نشود فشار خطرناکی بر روی قلب وعروق خونی آن وارد می کند. در کسانی که دچار آپنه خواب هستند احتمال بالا رفتن فشار خون زیاد است و گاهی نیز کنترل فشار خون بالا در این افراد دشوار است.30 درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند دچار آپنه خواب هستند.همچنین اگر فردی دچار آپنه خواب باشد، ریسک 50 درصدی برای ابتلا به فشار خون بالا را دارد.

علاوه بر فشار خون گاهی در مبتلایان به خروپف و آپنه خواب ریتم قلب نیز نامنظم می شود و فرد مبتلا دچار عوارضی مانند فیبریلاسیون دهلیزی یا کند شدن ضربان قلب می شود. این مشکلات نیز عوارض خطرناکی مانند سکته مغزی به همراه دارند. علاوه بر بالارفتن فشار خون و اختلال ریتم قلب فرد مبتلا به آپنه خواب ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری های عروق کرونر و سکته قلبی نیزدارد. در واقع کسانی که دچار خروپف و آپنه خواب هستند در آینده دو برابر کسانی که این مشکل را ندارند در معرض ریسک حمله قلبی قرار دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده 70 درصد از افرادی که با تشخیص بیماری های عروق قلبی در بیمارستان بستری می شوند، دچار خروپف و آپنه خواب می باشند. اگر فردی از قبل نارسایی قلبی داشته باشد، وجود آپنه خواب نارسایی قلبی وی را تشدید می کند. همچنین اگر فردی دچار آپنه خواب باشد و هنوز دچار مشکل قلبی نشده است، خطر وقوع نارسایی قلبی در آینده در چنین فردی بسیار بالاست.

 

آیا درمان آپنه خواب می تواند باعث درمان مشکل قلبی یک فرد شود؟

 

پاسخ به این پرسش مثبت است و درمان آپنه خواب باعث جلوگیری یا بهبود بیمار قلبی فرد مبتلا می شود.

روش های درمانی مختلفی وجود دارد. براساس دستورالعمل انجمن خواب آمریکا برای نوع خفیف تا متوسط آپنه خواب استفاده از وسایل داخل دهانی از پیشرفته ترین و بهترین گزینه های موجود است همچنین برای نوع شدید آپنه استفاده از دستگاهی که فشار هوای مداوم و مثبت را وارد راه هوا می کند (CPAP) توصیه می شود.

 

اگر شما دچار بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی، ضربان نامنظم قلب، بالا بودن فشار خون هستید و در هنگام شب مشکل تنفسی دارید و یا اطرافیان شما می گویند که خرخر می کنید، خرناس می کشید و یا نفستان در هنگام خواب قطع می شود، حتما باید برای شما آپنه انسدادی تنفسی با انجام تست خواب بررسی شود.

 

 

اشتراک گذاری :

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه - 16:00 - 20:00

کرمان

بلوار معلم6، مجتمع پزشکی یاس