نورالژی عصب سه قلو

نورالژی عصب سه قلو چیست؟

نورالژی عصب سه قلو ( Trigeminal Nerve ) بیماری مزمنی است که عصب سه قلو را درگیر می کند. این عصب حس صورت شما را تامین می کند. در افراد مبتلا به این عارضه حتی تحریک بسیار خفیف صورت مانند لمس، شستن یا تراشیدن صورت، خوردن غذا، نوشیدن مایعات، مسواک زدن، صحبت کردن و آرایش کردن ممکن است باعث ایجاد درد بسیار شدید تیرکشنده، خنجری و یا شبیه شوک الکتریکی در بیمار شود. معمولا طول مدت حملات کوتاه است و در حد چند ثانیه یا چند دقیقه بیش تر نمی باشد ولی حملات در طی یک روز ممکن است به کرات تکرار شود.در شروع بیماری، معمولا در فواصل بین حملات بیمار بدون درد است، ولی در کسانی که درمان مناسبی دریافت نمی کنند، ممکن است در دراز مدت در فواصل بین حملات درد، درد خفیفی نیز وجود داشته باشد. این بیماری منجر به نگرانی شدیدی در بیماران می شود و گاهی علایم آن با سایر دردهای سر و صورت ممکن است اشتباه شود. این بیماری معمولا در بالای 50 سال ایجاد می شود،اگرچه گاهی افراد جوان را نیز مبتلا می کند.علت ایجاد بیماری معمولا آسیب عصب سه قلو می باشد که این آسیب گاهی اوقات به علت فشارعروقی در قاعده جمجمه و گاهی به علل دیگر اتفاق می افتد. در مبتلایان به این بیماری ( به خصوص در جوانان مبتلا و یا در مواردی که بیماری به صورت دوطرفه رخ داده است ) بررسی های لازم برای رد ضایعات مغزی به صورت انجام MRI و سایر تست های لازم باید انجام شود. درمان نورالژی عصب سه قلو به روش های مختلف از جمله استفاده از داروهای خوراکی، تزریق در محل و انجام جراحی امکان پذی است.