ویدیوهای آموزشی

  • 034-32141335
موکوسل

موکوسل

 

موکوسل چیست ؟

موکوسل به صورت یک تورم یا توده کوچک بر روی مخاط لب (به خصوص لب پایین و یا بر روی سایر نواحی مخاط دهان) دیده می شود. موکوسل دراقع یک کیست کاملا بی خطراست، ولی ازآن جایی که خیلی به ندرت تومورهای غدد بزاقی ممکن است نمای مشابهی ایجاد کنند، این ضایعات باید حتما توسط متخصص بیماری های دهان مورد بررسی قرار گیرد.

علل ایجاد موکوسل:

درواقع موکوسل در مجاورت غدد بزاقی کوچک دهان که بزاق را به داخل دهان منتقل می کنند، ایجاد می شود. بزاق ترشح شده از طریق مجاری غدد بزاقی که مجاری باریکی هستند به داخل دهان انتقال می یابد. گاهی اوقات ممکن است که این مجاری آسیب ببینند ویا مسدود شوند. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که شما مکررا لب پایین یا گونه خود را گاز بگیرید ویا بمکید. البته وارد شدن ضربه به صورت نیزممکن باعث آسیب به این مجاری شود. وقتی مجرا آسیب می بیند بزاق در یک قسمت از مجرا تجمع پیدا می کند و باعث می شود که در آن منطقه مجرا حالت گشاد و باد کرده به خود بگیرد و تورمی شبیه کیست در منطقه آسیب دیده ایجاد شود. گاهی اوقات ممکن است بزاق در داخل مجرا تجمع یابد وگاهی ممکن است از مجرا خارج شده و درداخل بافت تجمع پیدا کند.

علایم موکوسل:

موکوسل معمولا در قسمت داخلی لب پایین، درزیرزبان، برروی مخاط گونه وهمچنین برروی قسمت خلفی سقف دهان دیده می شود. به ضایعاتی که در کف دهان هستند اصطلاحا رانولا گفته می شود، البته این دسته از ضایعات نادر هستند ولی به علت این که ممکن است خیلی بزرگ تر باشند، می توانند منجر به مشکلاتی مانند اختلال در تکلم ، جویدن و یا بلع غذا شوند. موکوسل ممکن است خصوصیات زیررا داشته باشد:

  • متحرک و بدون درد باشد.
  • نرم ، گرد و گنبدی باشد.
  • رنگ آن ممکن است کاملا شفاف باشد و گاهی ممکن است متمایل به آبی دیده شود.
  • اندازه آن ممکن از2 تا 10 میلی مترمتغیرباشد.

 درمان موکوسل:

موکوسل غالبا بدون هیچ درمانی برطرف می شود اما گاهی اوقات این ضایعات بزرگ می شوند. هیچ گاه سعی نکنید برای این ضایعات آن ها را پاره کنید و به جای آن با مراجعه به متخصص بیماری های دهان درمان صحیح را دریافت نمایید.

برای درمان این ضایعه از روش های فریز کردن و یا در صورت ضرورت جراحی کوچک و برداشتن غده استفاده می شود.

گاهی اوقات برای درمان این ضایعه می توان غده بزاقی مورد نظر را همراه با موکوسل به وسیله انجام جراحی کوچکی برداشت نمود.

 

صفحه اینستاگرام دکتر چمنی

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه - 16:00 - 20:00

کرمان

بلوار معلم6، مجتمع پزشکی یاس