ویدیوهای آموزشی

  • 034-32141335
آیا خروپف باعث بالارفتن قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود؟

آیا خروپف باعث بالارفتن قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود؟

آیا خروپف باعث بالارفتن قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود؟

پاسخ به این پرسش مثبت است. گاهی دیابت یکی از عواقب خروپف و آپنه خواب است. براساس آمار موجود 50 تا 55 درصد از افراد مبتلا به دیابت تیپ دو دچار آپنه خواب هستند. آپنه انسدادی خواب نه تنها علایم دیابت را تشدید می کند، بلکه منجر به وقوع مشکلاتی مانند بالا رفتن فشار خون، بیماری قلبی و حتی سکته مغزی نیز می شود. براساس اطلاعیه انجمن خواب آمریکا اگر فرد مبتلا به دیابت تیپ دو همزمان دچار آپنه خواب درمان نشده باشد، هرچقدر آپنه این شخص شدیدتر باشد کنترل قند وی ضعیف تر است. یکی از علل این ارتباط این است که کسانی که آپنه خواب دارند دچار استرس بیش تری به خاطر بیدار شدن مکرر ناشی از آپنه هستند و این استرس باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که این هورمون ها می توانند قند ذخیره در کبد را آزاد کنند و قندخون را بالا ببرند. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد خروپف و آپنه خواب با مقاومت بدن نسبت به انسولین و عدم تحمل گلوکز همراه است. افزایش وزن غالبا همراه با آپنه خواب دیده می شود زیرا رسوب چربی در اطراف مجاری تنفسی فوقانی باعث انسداد راه عبور هوا می . از طرف دیگر چاقی یک فاکتور خطر برای ابتلا به دیابت نیز می باشد.

آپنه انسدادی تنفسی ( آپنه خواب ) به طور شایع در مبتلایان به دیابت تیپ دو دیده می شود. به همین دلیل پزشکانی که با بیماران دیابتی سروکار دارند باید از آن ها درباره علایم خروپف و آپنه خواب مانند خرخر شبانه، احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز و سایر علایم مربوطه پرسش های لازم را بپرسند. اگرچه مردان و زنان در معرض آپنه انسدادی تنفسی هستند ولی این ریسک در مردان مسن بیشتر است. براساس تحقیقات انجام شده از هر سه مرد دیابتی بالای 65 سال دو نفر دچار آپنه خواب هستند. تشخیص آپنه تنفسی در فردی که خروپف می کند با انجام تست خواب قطعی می شود. برای درمان این افراد براساس دستورالعمل انجمن خواب آمریکا در صورتی که آپنه خفیف تا متوسط باشد استفاده از وسایل داخل دهانی و در صورتی که شدید باشد استفاده از دستگاه CPAP توصیه شده است.

اگر شما مبتلا به دیابت تیپ دو می باشید باید از خطر وجود آپنه خواب آگاه باشید چون وجود این عارضه کنترل قندخون شما را سخت تر می کند.

 

اشتراک گذاری :

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه - 16:00 - 20:00

کرمان

بلوار معلم6، مجتمع پزشکی یاس